среда, 8 марта 2023 г.

ЯДС 09.03.23

 

09.03.23

Тема: як треба дбати про органи дихання

Мета: формувати в учнів елементарне поняття про органи дихання; дати уявлення про газообмін в легенях, про необхідність чистого повітря для дихання; розказати про шкідливі звички, які негативно діють на органи дихання, про шляхи збереження здоровими органи дихання; навчити дотримуватися правил гігієни під час спілкування з хворими людьми; формувати вміння встановлювати взаємозв’язки між органом й умовами його функціонування; розвивати допитливість; виховувати охайність.

Хід уроку

Організація класу

Дорогі діти! Сьогодні нам видалась можливість бути присутніми в телестудії на записі передачі «Пізнаємо світ». Трансляція відбувається в прямому ефірі. Ви будете безпосередніми учасниками цієї передачі. У програмі:

 

підсумок спостережень за погодою за минулий тиждень;

 

перевірка попередньо засвоєних знань;

 

ознайомлення із органами дихання людини.

 

Новини з лабораторії фенологічних спостережень

 

(Для реалізації цього завдання використовується інтерактивна технологія «Мікрофон»).

 

Який зараз місяць?

 

Що можна сказати про погоду сьогодні?

 

Як змінився колір неба?

 

Чи йшов дощ?

 

Що ви повідомите про тривалість дня?

 

 

 

Перевірка домашнього завдання

 

Фронтальне опитування

 

Що таке травлення?

 

Які органи травлення є у людини?

 

Що відбувається з їжею в нашому організмі?

 

Чому для збереження здоров’я потрібно правильно харчуватися?

 

Робота в групах (використання інтерактивних технологій).

 

Дидактична гра «Система травлення»

 

Із розрізних частин, які є в кожній групі на картках, учні послідовно «будують» систему травлення. Представник від кожної групи вибігає до дошки і чіпляє потрібну картку із зображенням органу травлення.

 

 

 

Мотивація навчальної діяльності

 

1.Проблемна ситуація. Використання технології «Мозковий штурм».

 

- Без чого людина не може прожити навіть 1 хв.?

 

- У якому фізичному стані знаходиться повітря?

 

- Чому для здоров’я людей потрібно дбати про чистоту повітря?

 

2. Хвилинка ерудита.

 

Загадка: Чисте, напоєне запахом квітів.

 

Дихати без нього не можна…(повітря).

 

Практична робота.

 

Давайте проведемо дослід: затримайте дихання. (Можна затримати дихання так: закрити носик і ротик рукою). Скільки секунд ви можете не дихати?(30-50секунд).А потім вам стало терміново потрібно вдихнути повітря. Яке це радісне відчуття, коли ваші легені наповнюються чистим повітрям! Без повітря людина не може прожити навіть кілька хвилин! Вона постійно вдихає і видихає все своє життя.

 

 

 

Оголошення теми і мети уроку. Робота над новим матеріалом.

 

 

 

1. Робота за таблицею «Органи дихання».

 

- Який же шлях повітря від органів дихання до легень? Про це нам розкажуть наші учні – юні дослідники. ( Окремі учні заздалегідь готуються до уроку під керівництвом учителя).

 

1-й дослідник-учень.

 

- Щоб потрапити до легенів, повітря проходить досить довгий шлях по системі трубок. Усі ці трубки так і називаються – верхні дихальні шляхи. Разом простежимо цей шлях. Починається він з носа. (Всі спробуйте вдихнути через ніс).

 

Загадка: Сопе, хропе,часом чхає,

 

На морозі замерзає, бо одежини не має.(Ніс)

 

2-й дослідник-учень.

 

У носі затримуються бруд і пил, які могли б пошкодити ніжну тканину легень. Саме тут відбувається нагрівання повітря, яке вдихає людина. Бруд і пил затримуються за допомогою волосинок, які щільно розміщені на слизовій оболонці носових проходів.

 

3-й дослідник-учень.

 

Зігрівання повітря в носі відбувається тому, що носові ходи дуже вузькі, а їхні стінки багаті на кровоносні судини. Кров, що постійно циркулює, зігріває стінки, а від них зігрівається й повітря. Тому дуже важливо дихати носом,а не ротом.

 

4-й дослідник-учень.

 

Пройшовши через ніс, повітря через носоглотку надходить у дихальне горло. Дихальне горло ділиться на два бронхи: правий і лівий. Бронхи входять в легені і там розгалужуються, як коріння дерев. Ось яким шляхом повітря потрапляє до легень.

 

 

 

2. Робота із зошитами і таблицею.

 

В зошиті з друкованою основою кожний учень повинен зазначити шлях, яким проходить повітря від органів дихання до легень.

 

Один учень біля дошки працює з таблицею.

 

3. Робота з підручником.

 

Опрацювання статті «Для чого і як людина дихає».

 

Аналіз ілюстрації.

 

 

 

Словникова робота.

 

Ніс, гортань, трахея, бронхи, легені.

 

 

 

5.Практична робота.

 

1-дослід.Вимірювання об’єму своєї грудної клітини.(Робота в парах)

 

Зробіть вдих і виміряйте об’єм своєї грудної клітки. Сидячи за партою, порахуйте число вдихів і видихів за 1 хв.

 

2-дослід.Участь діафрагми у диханні.

 

Відчинимо вікно. Зробіть вдих. Що ви відчули? Легені розширилися і наповнилися свіжим повітрям – грудна клітка піднялася. Тепер видихніть повітря. Що ви відчули?(Учні роблять висновок:якби діафрагма перестала опускатися і підніматися,легені перестали б дихати).

 

Проблемна ситуація.

 

Робота в групах ( використання інтерактивних технологій).

 

Поміркуйте, для чого потрібно весь час вдихати і видихати повітря? (Учні роблять висновок, що всі живі істоти – люди,тварини, і навіть рослини – постійно мають потребу в одному з газів, що входить до складу повітря. Цей цілющий газ – кисень.)

 

 

 

Цікаве з анатомії людини.

 

Основними органами, завдяки яким ми дихаємо,є легені. Вони працюють і вдень, і вночі – все життя. Якби вони перекачували не повітря, а воду, то тільки за одну ніч підняли б на висоту 2-го поверху 500 л води. Ось який потужний дихальний апарат створила природа для людини!

 

Щоб зберегти органи дихання , потрібно вести здоровий спосіб життя, відмовитися від шкідливих звичок, які руйнують організм.

 

 

 

Як потрібно розвивати легені?

 

Щоб забезпечити органи киснем, треба розвивати легені. Цьому сприяють ранкова гімнастика, ігри на свіжому повітрі, помірна фізична праця, фізкультхвилинки на уроках.

 

 

 

Фізкультхвилинка.

 

Стали, діти, біля парт.

 

Кожен з вас здоров’я варт.

 

Піднімайте руки вгору,

 

Сонце сили додасть хворим.

 

Присідайте до землі,

 

Будуть сили немалі.

 

А тепер взялись стрибати,

 

Лінь і слабкість проганяти.

 

Нам же далі працювати.

 

То й здоров’я треба мати.

 

 

 

Інсценівка про шкідливу звичку, яка руйнує органи дихання.

 

Дійові особи: Сигарета, лікар Айболить.

 

Сигарета:Hello! Друзі! Я – американка. Мене з Америки привезли моряки Христофора Колумба ще в 1492 році. З того часу і проживаю у Європі. І всі мені раді! Подивіться,яка я гарна! Понюхайте. Як я пахну! А, може, хтось хоче запалити? Я ж така корисна!

 

 

 

Лікар Айболить: Ні, стій! З тебе користі тільки й того, що з тютюну одержують хімічну речовину – нікотин-сульфат, який використовується в сільському господарстві для захисту рослин від попелиць. Це одна з найсильніших отрут!

 

Тому, діти, потрібно уникати шкідливої звички тютюнопаління, щоб зберегти органи дихання здоровими!

 

Закріплення матеріалу.

 

Гра «Так чи ні»

 

Носоглотка, гортань, трахея,бронхи, легені – органи,які беруть участь у диханні?(Так).

 

Коли ти вдихаєш повітря,грудна клітка опускається?(Ні).

 

Щоб забезпечити свій організм чистим повітрям,потрібно зберегти зелені насадження?(Так).

 

Під час вдихання повітря легені віддають в кров необхідний для організму кисень?(Так).

 

Чи варто провітрювати приміщення взимку?(Так).

 

Чи можна дихати у приміщенні,де палили?(Ні).

 

 

 

Підсумок уроку

 

Наша телепередача, учасниками якої ви були, завершується.

 

Що ви дізналися нового ?

 

Що вам запам’яталося найкраще ?

 

 

 

Домашнє завдання

 

Опрацювати статтю «Для чого і як людина дихає», розказати рідним, як слід турбуватися про чистоту повітря, щоб зберегти здоров’я.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Фізкультура

 Вправи на володіння малим м ячем https://www.youtube.com/watch?v=ct8K5pozfx4&ab_channel=%D0%A4%D1%96%D0%B7%D1%82%D0%B0%D0%B9%D0%BC